Min åsikt om dödsfall inom travsporten

Denna termin i skolan så skrev jag en egen krönika om dödsfall inom travsporten.
tänkte att ni kanske ville läsa den?

’’DÅLIG SYN TILL DÖDSFALL INOM TRAVSPORTEN’’

 

Folk tycker att man plågar travhästar när man kör i lopp, att hästar far illa i all hantering.

För några veckor sedan kom det tolfte dödsfallet på travbanan.

 

Någon häst far alltid illa för att den har en okunnig ägare. Själv tycker jag att dom hästar jag träffar i min vardag inte far illa. Många tycker att stora hästägare bara bryr sig om pengar hästen/hästarna springer in, men själva bakgrunden är att ägaren åker minst 1 gång i veckan för att se att hästen mår bra och ser hur den går i jobben. Just den hästen som dog senast var det en väldigt skicklig kusk med många lopp i ryggsäcken som körde. Han kände tidigt att hästen inte var fräsch och tog ur honom från loppet. Han fick ner hästen i skritt och 300m efter så ramlar hästen bara ihop. Hästen dog snabbt för att en pulsåder brast. Ägaren blev mycket chockad över händelsen. Nu tycker folk att dom plågade hästen till döds just för att den startade i ett lopp och kunde tjäna bra med pengar. Det är inte bara inom travsport dödsfall förekommer utan också i övriga sporter och idrotter. De dödsfall som har skett inom travsporten har oftast berott på att en pulsåder brustit och kan jämnställas diagnosmässigt med att en människa får hjärnblödning alltså det går ej att förut spå.

Myten om att hästen plågad till att springa är fel. Givetvis provar man genvägar med olika sorters utrustning för att eventuellt peppa hästen till att springa. Tack och lov blir dessa hästar sällan långvariga i sporten utan hamnar ofta som ridhäst hos någon trevlig familj där den oftast kommer till sin fulla rätt och kan få ett långt och glatt liv.

 

Ni får tänka på att det var några månader sedan jag skrev denna!


 

Jag får höra ofta av folk som inte vet något om trav men håller på med ridhästar att vi som jobbar och kör hästarna plågar dom till att springa, att vi tvingar dom till att springa. För mig som jobbar och är uppväxt med just denna sport tycker det är jobbigt att höra men brukar svara sanningen;

- Nej vi plågar dem tinte till att springa, dem får helt själv välja att springa om dom vill. Men man kan föröska att peppa dem till att springa.

Jag tänker ofta att det med att springa travlopp passar inte alla travhästar. Många blir frystmärkta och börjar kanske redan vid inkörningen bråka och vissa att det inte är något för den. Då säljer man vidare till någon som kanske vill att den ska bli ridhäst när man kan rida in den.

Men detta med att vi inte tvingar hästarna till att springa det är nästan samma sak som att inte alla kan hålla på med alla sporter, endel tycker ju inte änns om att hålla på med sporter och den personen blir inte tvingad. Alla hästar kanske inte heller vill hålla på med hoppning, dem tycker att det är läskigt och säger ifrån på det sättet, medans endel inte tycker om gymkana eller galopp eller ja någon hästsport. Oftast så tvingar man ju inte hästen till att göra det den inte vill.

''Djuren är smarta, det är bara lita på deras instikt och följa det dem egentligen vill''

 


 

 

google bilder.



Kommentarer
Postat av: M

Jätte bra inlägg Ellen, mer sånna :-)

2011-12-30 @ 17:57:20
Postat av: Alicia

Bra sikrivet Ellen

2011-12-30 @ 19:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej!
Jag är en tjej på 15 somrar som har ett stort intresse för trav och fotografering.

Här kan du följa mig och min häst B Sign. Även andra hästar som jag tar hand om på min fritid. Hoppas du gillar det du läser.
Läs mer om mig...

Kontakt: [email protected]